De meeste themalessen hebben een standaard lesopzet:

 Korte inleiding in de ontvangstruimte.

  •  Informatie bij de kijktafel
  •  Inleidend verhaal,  achtergrondinformatie, mediabijdrage
  •  Uitleg over de (groeps)opdrachten
  •  Werken aan de opdrachten
  •  Pauze
  •  Verder  werken aan de opdrachten en tenslotte een afronding.

 Het werken met kleine groepjes bevordert de beleving van de opdrachten.
 
Voldoende begeleiding is daarom van groot belang. De groepen die een themales komen volgen, nemen zelf extra   begeleiding mee.

 Alle werkjes die de kinderen hebben gemaakt, mogen doorgaans mee naar school of naar huis worden   meegenomen.  Handig daarvoor is om een (canvas/linnen) tasje mee te nemen. 
 Het jaarrooster 2019/2020 vindt u hier: 

 

 Eendenpad "Zomer" (groep 1 t/m 4)
 Een leuke les waarbij de kinderen op zoek moeten gaan naar de  â€˜eenden’ in het park en de bijbehorende opdrachten moeten  doen.

 

 Werken op de boerderij (groep 1 t/m 4)
 Op onderzoek op de boerderij (groep 5 t/8)

 Een les waarbij de zintuigen in hoge mate  geprikkeld worden. Tevens komen de verschillen  tussen een kinderboerderij en een gewone  boerderij aan bod.

 Thema 2: HERFST

 Spinnen (groep 1 en 2)
 Kriebelpoten, kriebelpoten en nog eens kriebelpoten.  Onderzoeken en knutselen.

 Strooisellaag (groep 5 en 6)
 Tijdens deze les gaan de kinderen op zoek naar ‘de opruimers van de natuur’.  In de vorm van een o.a  â€˜rottend houtsafari’ wordt gezocht naar allerlei  kriebelbeestjes, waarna deze natuurlijk grondig worden bestudeerd onder de  microscoop. Tijdens het ‘pissenbeddenpracticum’ leren de kinderen álles over  de kleine beestjes die zich altijd graag op vochtige plekjes verstoppen.

 Paddenstoelen (groep 5 t/m 8)
 Een les waarbij deze schimmelvruchten centraal staan. ‘Hoe zien  paddenstoelen er eigenlijk van heel dichtbij uit?’, ‘Welke paddenstoelen  zijn giftig?’, ‘Wat zijn schimmels eigenlijk?’ en ‘Hoe zien schimmels er  onder de microscoop eigenlijk uit?’. Allemaal vragen waarop tijdens deze  les antwoord wordt gekregen.

 Van roos tot bottel (groep 7 en 8)
 Als je een lelie of een roos determineert kun je heel goed zien hoe bloemen  worden   bevrucht (roos). Vervolgens gaan we op zoek naar zaden en gaan we ze onderzoeken   (bottel). Hierbij komen de verschillende  zaadverspreidingsvormen natuurlijk ook aan   bod. Sommige zaden zijn ook voor mensen erg interessant. Appel- en perenbomen     doen vreselijk goed  hun best om hun zaden zo lekker mogelijk te verpakken. Bij   het   onderzoeken van fruit blijft er genoeg over voor een heerlijke fruitcocktail...

 Thema 3: VOEDING

 Van graan tot brood (groep 5 en 6)
 Tijdens deze les leren de kinderen alles over brood en hoe het wordt   gemaakt.  We beginnen dan ook aan de basis: het gras en het graan. Via   verschillende  soorten graan komen we op het malen van de korrels. Dat was   tot aan de  uitvinding van de molen een behoorlijk pittig werkje. We gaan dat   ook doen.  Met stenen worden graankorrels tot meel vermalen. Gelukkig   komt de molen net op tijd langszij! We gaan natuurlijk ook echt kneden en   bakken. Zo leren  de kinderen dat er vooral geduld nodig is voor het lekkerste   brood. En het  allerlekkerste brood bakken ze zelf! Boven een kampvuurtje!

 Pieperpracticum (groep 7 en 8)
 Ook aardappels worden in Nederland veel gegeten. We zijn er echte   deskundigen   in. Maar aardappels worden nog veel vaker in de industrie   gebruikt als grondstof   voor 1000 en 1 producten. We pikken er een paar   uit. Tijdens deze les gaan   we behangsellijm van aardappels maken, zetmeel bepalen van diverse   producten (zoals bindmiddel, brood, rijst   etc.) en onze eigen chips maken   en bakken. Kortom, een echte doe-les over piepers.

 Bakkerij van de Sint (groep 1 t/m 4)
 De weken voor 5 december zijn heel bijzonder! Dan mogen de kinderen op De  Hooizolder Sinterklaas helpen in de bakkerij. De Pieten hebben er weer eens een  boeltje van gemaakt en Sint kan wel wat hulp gebruiken. De hulppietjes bakken  kruidnootjes voor hun goede vriend, maar versieren ook taai-taaipoppen en maken   ook  iets lekkers voor Amerigo. Werken en zingen gaat hierbij heel goed samen. En je   snapt  dat de Goedheiligman aan het eind van de ochtend of middag erg blij is met al   die hulp.

 Kerst (groep 1 t/m 8)
 Tussen Sint en Kerst ziet het er ineens allemaal heel anders uit. De stal is  versierd,  de kijktafel is anders, maar vooral ook de sfeer. Na een mooi verhaal  willen de  kinderen maar al te graag een prachtig kerststuk maken. Voor thuis, of  voor een  ander die het misschien heel erg zal waarderen. Met allerlei groen worden  de  mooiste stukken gemaakt. Maar het mooist worden ze toch door de glitters en  slingers die de kinderen van huis meebrengen. De ‘finishing touch’ krijgt zo‘n  kerststukje toch met de zelfgemaakte kaars!

 Thema 4: ZINTUIGEN (groep 1 t/m 8)

 Voor dit thema worden twee weken per jaar ingeruimd. Een week voor   leerlingen van de groepen 1 t/m 4 en een week voor  de leerlingen van de   groepen 5 t/m 8. In beide weken komen de zintuigen uitgebreid aan bod door   allerlei doe-opdrachten.  Er wordt volop gekeken, gehoord, geroken, geproefd   en gevoeld. We proberen tijdens deze opdrachten de verwondering  altijd op te   wekken. Want soms zie je niet wat je ziet, of is ruiken ineens toch wel heel   lastig...

 Thema 5: WINTER (groep 1 t/m 8)

 Onze winters waren tijdens de afgelopen jaren onvoorspelbaar. Toch is het  thema winter erg aanspreekbaar. Is de winter  niet buiten, dan halen we hem  gewoon binnen. Veel kan met een ijskast. Natuurlijk staan de dieren en  planten centraal.  Hoe overleven de dieren en planten de winter? Hoe kunnen  we ze helpen? Tijdens de doe-opdrachten worden er dan ook  allerlei  producten gemaakt die de kinderen thuis in de tuin of aan het balkon kunnen  hangen. Een waar blijven die  egeltjes nou in de winter. Kleintje lopen  daarvoor het egeltjespad en zien waar de egel slaapt...

 Thema 6: TECHNIEK

 Bouwen (groep 1 en 2)
 Berg je maar als de grote boze wolf in de buurt is en je hebt geen goed  huisje gebouwd! De kinderen leren muurtjes stapelen die stevig zijn en niet  zomaar weer omvallen. Daarna gaan ze bouwen met heel bijzonder  bouwmateriaal: mais. Ze maken met elkaar een hele grote boerderij met  allerlei bijzondere beesten.

 Bouwen (groep 3 en 4)
 Ook hier wordt er gemetseld, maar dan natuurlijk met  echte  metselspecie! Natuurlijk kijken we ook nog even  naar de  huizen  van diverse beestjes. Want wat zijn die  knap soms.

 Magnetisme (groep 5 en 6)
 Magneten zijn soms een beetje geheimzinnig...soms een beetje  gevaarlijk zelfs...maar vooral heel leuk om mee te spelen. Met allelei  (statische) proefjes komen de leerlingen erg veel te weten over  magneten. Zo veel zelfs dat ze er later met gemak een werkstuk of  spreekbeurt over kunnen houden. We gaan ook naar buiten, want  met een kompas (ook een magnetische naald) kun je altijd de weg vinden.

 Elektriciteit (groep 7 en 8)
 Elektriciteit is zo vanzelfsprekend dat je er nog nauwelijks bij nadenkt.  Toch is het niet zo eenvoudig om een lampje te laten branden. We  werken met platte batterijen en veel andere elektriciteitsmaterialen. Via  een boekje krijgen de leerlingen telkens een opstelling voor hun neus die  ze moeten nabouwen. Natuurlijk loopt de moeilijkheid snel op en komen  er veel vragen. Aan het einde van de les komen er nog zoemertjes,  toetertjes en motortjes en propellertjes op tafel... Nou steek dan maar  watjes in je oren!

 Constructies (groep 5 en 6)
 Tja, hier kan ik wel heel veel over vertellen, maar we gaan  construeren met allerelei materialen: met papier, met  bamboe,  met houten blokken en zelfs met mecano. We  beginnen met  papier, want daar kun je werkelijk allerlei  stevige constructies  van maken. We zien vast al die verbaasde  gezichten weer. De  leerlingen bepalen daarna zelf met welk  ander  consstructiemateriaal ze verder gaan.

 Uitvinderijen (groep 7 en 8)
 Een les voor de echte uitvinders! Deze les wordt niet gegeven op De  Hooizolder, maar op de scholen zelf. Dat is omdat we in aula's meer ruimte  tot onze beschikking hebben. Want ruimte hebben we nodig. Eigenlijk is de  opdracht heel eenvoudig: "Maak een zo lang mogelijke kettingreactie die  vervolgens een dominobaan aanzet." We beginnen met deze les niet op nul,  maar vragen de leerkracht om een introductieles te geven, zodat we tijdens  de themales zoveel mogelijk kunnen bouwen. De kettingreacties worden  opgenomen en kunnen later nog eens worden geanaliseerd.

 Chemie in huis (groep 7 en 8)
 Een superles voor alle leerlingen die geïnteresseerd zijn in verrassende natuurkundige toepassingen. Na enkele goocheltrucs  gaan we aan de slag met de huis-tuin-en keukenmaterialen uit het keukenkastje. In een circuit van 10 opstellingen gaan we  o.a. de stevigste bellen blazen,  badschuim en haargel maken, en...nog veel meer.

 Thema 1: WERKEN OP DE BOERDERIJ