De meeste themalessen hebben een standaard lesopzet:
Korte inleiding in de ontvangstruimte.
Het werken met kleine groepjes bevordert de beleving van de opdrachten.
Voldoende begeleiding is daarom van groot belang. De groepen die een themales komen volgen, nemen zelf extra begeleiding mee.
Alle werkjes die de kinderen hebben gemaakt, mogen doorgaans mee naar school of naar huis worden meegenomen. Handig daarvoor is om een (canvas/linnen) tasje mee te nemen.
Het jaarrooster 2019/2020 vindt u hier:
Eendenpad "Zomer" (groep 1 t/m 4)
Een leuke les waarbij de kinderen op zoek moeten gaan naar de ‘eenden’ in het park en de bijbehorende opdrachten moeten doen.
Werken op de boerderij (groep 1 t/m 4)
Op onderzoek op de boerderij (groep 5 t/8)
Een les waarbij de zintuigen in hoge mate geprikkeld worden. Tevens komen de verschillen tussen een kinderboerderij en een gewone boerderij aan bod.
Thema 2: HERFST
Spinnen (groep 1 en 2)
Kriebelpoten, kriebelpoten en nog eens kriebelpoten. Onderzoeken en knutselen.
Strooisellaag (groep 5 en 6)
Tijdens deze les gaan de kinderen op zoek naar ‘de opruimers van de natuur’. In de vorm van een o.a ‘rottend houtsafari’ wordt gezocht naar allerlei kriebelbeestjes, waarna deze natuurlijk grondig worden bestudeerd onder de microscoop. Tijdens het ‘pissenbeddenpracticum’ leren de kinderen álles over de kleine beestjes die zich altijd graag op vochtige plekjes verstoppen.
Paddenstoelen (groep 5 t/m 8)
Een les waarbij deze schimmelvruchten centraal staan. ‘Hoe zien paddenstoelen er eigenlijk van heel dichtbij uit?’, ‘Welke paddenstoelen zijn giftig?’, ‘Wat zijn schimmels eigenlijk?’ en ‘Hoe zien schimmels er onder de microscoop eigenlijk uit?’. Allemaal vragen waarop tijdens deze les antwoord wordt gekregen.
Van roos tot bottel (groep 7 en 8)
Als je een lelie of een roos determineert kun je heel goed zien hoe bloemen worden bevrucht (roos). Vervolgens gaan we op zoek naar zaden en gaan we ze onderzoeken (bottel). Hierbij komen de verschillende zaadverspreidingsvormen natuurlijk ook aan bod. Sommige zaden zijn ook voor mensen erg interessant. Appel- en perenbomen doen vreselijk goed hun best om hun zaden zo lekker mogelijk te verpakken. Bij het onderzoeken van fruit blijft er genoeg over voor een heerlijke fruitcocktail...
Thema 3: VOEDING
Van graan tot brood (groep 5 en 6)
Tijdens deze les leren de kinderen alles over brood en hoe het wordt gemaakt. We beginnen dan ook aan de basis: het gras en het graan. Via verschillende soorten graan komen we op het malen van de korrels. Dat was tot aan de uitvinding van de molen een behoorlijk pittig werkje. We gaan dat ook doen. Met stenen worden graankorrels tot meel vermalen. Gelukkig komt de molen net op tijd langszij! We gaan natuurlijk ook echt kneden en bakken. Zo leren de kinderen dat er vooral geduld nodig is voor het lekkerste brood. En het allerlekkerste brood bakken ze zelf! Boven een kampvuurtje!
Pieperpracticum (groep 7 en 8)
Ook aardappels worden in Nederland veel gegeten. We zijn er echte deskundigen in. Maar aardappels worden nog veel vaker in de industrie gebruikt als grondstof voor 1000 en 1 producten. We pikken er een paar uit. Tijdens deze les gaan we behangsellijm van aardappels maken, zetmeel bepalen van diverse producten (zoals bindmiddel, brood, rijst etc.) en onze eigen chips maken en bakken. Kortom, een echte doe-les over piepers.
Bakkerij van de Sint (groep 1 t/m 4)
De weken voor 5 december zijn heel bijzonder! Dan mogen de kinderen op De Hooizolder Sinterklaas helpen in de bakkerij. De Pieten hebben er weer eens een boeltje van gemaakt en Sint kan wel wat hulp gebruiken. De hulppietjes bakken kruidnootjes voor hun goede vriend, maar versieren ook taai-taaipoppen en maken ook iets lekkers voor Amerigo. Werken en zingen gaat hierbij heel goed samen. En je snapt dat de Goedheiligman aan het eind van de ochtend of middag erg blij is met al die hulp.
Kerst (groep 1 t/m 8)
Tussen Sint en Kerst ziet het er ineens allemaal heel anders uit. De stal is versierd, de kijktafel is anders, maar vooral ook de sfeer. Na een mooi verhaal willen de kinderen maar al te graag een prachtig kerststuk maken. Voor thuis, of voor een ander die het misschien heel erg zal waarderen. Met allerlei groen worden de mooiste stukken gemaakt. Maar het mooist worden ze toch door de glitters en slingers die de kinderen van huis meebrengen. De ‘finishing touch’ krijgt zo‘n kerststukje toch met de zelfgemaakte kaars!
Thema 4: ZINTUIGEN (groep 1 t/m 8)
Voor dit thema worden twee weken per jaar ingeruimd. Een week voor leerlingen van de groepen 1 t/m 4 en een week voor de leerlingen van de groepen 5 t/m 8. In beide weken komen de zintuigen uitgebreid aan bod door allerlei doe-opdrachten. Er wordt volop gekeken, gehoord, geroken, geproefd en gevoeld. We proberen tijdens deze opdrachten de verwondering altijd op te wekken. Want soms zie je niet wat je ziet, of is ruiken ineens toch wel heel lastig...
Thema 5: WINTER (groep 1 t/m 8)
Onze winters waren tijdens de afgelopen jaren onvoorspelbaar. Toch is het thema winter erg aanspreekbaar. Is de winter niet buiten, dan halen we hem gewoon binnen. Veel kan met een ijskast. Natuurlijk staan de dieren en planten centraal. Hoe overleven de dieren en planten de winter? Hoe kunnen we ze helpen? Tijdens de doe-opdrachten worden er dan ook allerlei producten gemaakt die de kinderen thuis in de tuin of aan het balkon kunnen hangen. Een waar blijven die egeltjes nou in de winter. Kleintje lopen daarvoor het egeltjespad en zien waar de egel slaapt...
Thema 6: TECHNIEK
Bouwen (groep 1 en 2)
Berg je maar als de grote boze wolf in de buurt is en je hebt geen goed huisje gebouwd! De kinderen leren muurtjes stapelen die stevig zijn en niet zomaar weer omvallen. Daarna gaan ze bouwen met heel bijzonder bouwmateriaal: mais. Ze maken met elkaar een hele grote boerderij met allerlei bijzondere beesten.
Bouwen (groep 3 en 4)
Ook hier wordt er gemetseld, maar dan natuurlijk met echte metselspecie! Natuurlijk kijken we ook nog even naar de huizen van diverse beestjes. Want wat zijn die knap soms.
Magnetisme (groep 5 en 6)
Magneten zijn soms een beetje geheimzinnig...soms een beetje gevaarlijk zelfs...maar vooral heel leuk om mee te spelen. Met allelei (statische) proefjes komen de leerlingen erg veel te weten over magneten. Zo veel zelfs dat ze er later met gemak een werkstuk of spreekbeurt over kunnen houden. We gaan ook naar buiten, want met een kompas (ook een magnetische naald) kun je altijd de weg vinden.
Elektriciteit (groep 7 en 8)
Elektriciteit is zo vanzelfsprekend dat je er nog nauwelijks bij nadenkt. Toch is het niet zo eenvoudig om een lampje te laten branden. We werken met platte batterijen en veel andere elektriciteitsmaterialen. Via een boekje krijgen de leerlingen telkens een opstelling voor hun neus die ze moeten nabouwen. Natuurlijk loopt de moeilijkheid snel op en komen er veel vragen. Aan het einde van de les komen er nog zoemertjes, toetertjes en motortjes en propellertjes op tafel... Nou steek dan maar watjes in je oren!
Constructies (groep 5 en 6)
Tja, hier kan ik wel heel veel over vertellen, maar we gaan construeren met allerelei materialen: met papier, met bamboe, met houten blokken en zelfs met mecano. We beginnen met papier, want daar kun je werkelijk allerlei stevige constructies van maken. We zien vast al die verbaasde gezichten weer. De leerlingen bepalen daarna zelf met welk ander consstructiemateriaal ze verder gaan.
Uitvinderijen (groep 7 en 8)
Een les voor de echte uitvinders! Deze les wordt niet gegeven op De Hooizolder, maar op de scholen zelf. Dat is omdat we in aula's meer ruimte tot onze beschikking hebben. Want ruimte hebben we nodig. Eigenlijk is de opdracht heel eenvoudig: "Maak een zo lang mogelijke kettingreactie die vervolgens een dominobaan aanzet." We beginnen met deze les niet op nul, maar vragen de leerkracht om een introductieles te geven, zodat we tijdens de themales zoveel mogelijk kunnen bouwen. De kettingreacties worden opgenomen en kunnen later nog eens worden geanaliseerd.
Chemie in huis (groep 7 en 8)
Een superles voor alle leerlingen die geïnteresseerd zijn in verrassende natuurkundige toepassingen. Na enkele goocheltrucs gaan we aan de slag met de huis-tuin-en keukenmaterialen uit het keukenkastje. In een circuit van 10 opstellingen gaan we o.a. de stevigste bellen blazen, badschuim en haargel maken, en...nog veel meer.
Thema 1: WERKEN OP DE BOERDERIJ