Themalessen vervolg
Thema 7: LENTE
Uit een ei (groep 1 en 2)
Tijdens de lente ligt de nadruk op jonge dieren. Niet alleen in het leslokaal van De Hooizolder, maar vooral ook op de kinderboerderij. Er worden tijdens deze maanden allerlei jonge dieren geboren: lammetjes, geitjes, kuikens, cavia‘s, enz. Natuurlijk komen die jonge dieren ruimschoots aan de beurt gedurende de themalessen over de lente. In "uit een ei" kijken we vooral naar de eieren en nesten van dieren. We gaan dan ook "eitjes koekeloeren" , "eitjes schouwen" "eitjes knippen en plakken" en "eitjes knutselen". Tenslotte maken de kinderen ook nog een heel mooi nest waar alle (chocolade) eitjes in passen.
Waar wonen dieren? (groep 3 en 4)
Deze les is eigenlijk een verlengstuk van "Uit een ei". We gaan hierbij echter meer in op de verschillende manieren van nestbouw van dieren. Maar ook hier kijken we weer naar eieren, maken we nesten, knutselen we broedende kippen en gaan we op onderzoek op de boerderij. Omdat het al beter weer wordt krijgen we echt een lentegevoel, daarom vullen we ook allemaal een potje met zomerbolletjes.
Dierenrecords (groep 5 en 6)
Mensen, vooral sportmensen, proberen telkens hun grenzen wat hun prestaties betreft te verleggen. Steeds sneller op de 100 meter, steeds verder springen, enz. Maar wat stelt het allemaal voor als we dit gaan vergelijken met wat dieren kunnen presteren? We kijken daarom naar de kunsten van dieren en proberen die na te doen: klimmen als een gekko, tillen als een mestkever, springen als een vlo, bijten als een krokodil, enz.
Voortplanting (groep 7 en 8)
Het is toch wel heel belangrijk dat je weet hoe dat nou zit met die voortplanting. Schijnt toch wel erg belangrijk te zijn. Daarom nemen we dat tijdens deze themales eens nauwkeurig onder de loep. Eerst kijken we naar bomen, planten en bloemen, dan naar dieren en tenslotte naar mensen. Bij de flora-onderzoekjes kijken de leerlingen vooral naar de zaadverspreiding van verschillende soorten, bij de fauna gaan we gedragingen van dieren op de kinderboerderij (b.v. de pauw) bestuderen. N.a.v. vooraf op school geformuleerde vragen komen we uiteindelijk alles te weten over de voortplanting.
Thema 8: ZOMER
Zomerpicknick (groep 1 t/m 4)
Bij deze lessen krijg je een echt zomergevoel. De kinderen worden echte levensgenieters. Spelen en leren wisselen elkaar af. In De Woeste Weide worden de tentjes opgezet en zijn er tijdens deze les verschillende activiteiten: een (beren)speurtocht door het park, een parachutespel, poffertjes eten, enz. Veel groepen combineren deze les met een langer bezoek aan de Woeste Weide.
Levend Ganzenbord (groep 5 en 6)
Een echt ren-je-rot-spel! Nadat er in het leslokaal is verteld over ganzen (verhaal, achtergrondinformatie en filmpje) gaan de leerlingen in de Woeste Weide en op de kinderboerderij het spel spelen. Ze werken in groepjes. Bij de centrale tafel gooien ze met een grote dobbelsteen het nummer van hun eerste opdracht. Daarna zijn er natuurlijk punten te verdienen... In het terrein staan 63 opdrachten die allemaal met ganzen en of andere natuuronderwerpen te maken hebben. Alles komt langs: creativiteit, kennis en vaardigheden.
Slootje prutten (groep 5 en 6)
Natuur leeft ook in en op het water. Wij gaan dat tijdens deze les ontdekken, maar daarvoor heb je eerst het juiste gereedschap nodig: een schepnet. In tweetallen worden die eerst deskundig in elkaar gezet. Daarna gaan we naar een veelbelovende sloot bij de volkstuintjes. Daar worden allerlei vangsten voorzichtig in een emmertje gedaan en al oppervlakkig bekeken. Terug in het leslokaal komt het serieuzere werk: determineren. Met de microscopen zien de diertjes
Excursie/GPStocht Biesbosch (groep 7 en 8)
Deze les begint bij het Biesboschcentrum. Vandaaruit zijn legio mogelijkheden: een beverpadspeurtocht, een bezoek aan het bezoekerscentrum, maar ook een heuse gps-tocht. Met het global-position-system-apparaat in de hand gaan groepjes kinderen op zoek naar waypoints. Bij elke waypoint wordt een vraag gesteld die de kinderen moeten beantwoorden. De les kan gevolgd worden door een middag speelplezier aan de stranden van de Biesbosch.
Bijen en andere insecten (groep 5 en 6)
Tijdens deze les wordt er dieper ingegaan op het nut van bijen en andere insecten. Hoe leven bijen? Wat is een imker? En hoe ziet het tleven van de honingbij eruit? Uiteraard is er gelegenheid om een kijkje te nemen in een bijenkast. Dit onder begeleiding van een imker.