Themalessen vervolg

 Thema 7: LENTE

 Uit een ei (groep 1 en 2)
 Tijdens de lente ligt de nadruk op jonge dieren. Niet alleen in het leslokaal  van De Hooizolder, maar vooral ook op de  kinderboerderij. Er worden tijdens  deze maanden allerlei jonge dieren geboren: lammetjes, geitjes, kuikens,  cavia‘s,  enz.  Natuurlijk komen die jonge dieren ruimschoots aan de beurt  gedurende de themalessen over de lente. In "uit een  ei"  kijken we vooral  naar de eieren en nesten van dieren. We gaan dan ook "eitjes koekeloeren" ,  "eitjes schouwen"  "eitjes  knippen en plakken" en "eitjes knutselen".  Tenslotte maken de kinderen ook nog een heel mooi nest waar alle  (chocolade) eitjes in passen.

 Waar wonen dieren? (groep 3 en 4)
 Deze les is eigenlijk een verlengstuk van "Uit een ei". We gaan hierbij echter  meer in op de verschillende manieren  van nestbouw van dieren. Maar ook hier  kijken we weer naar eieren, maken we nesten, knutselen we broedende  kippen  en gaan we op onderzoek op de boerderij. Omdat het al beter weer wordt   krijgen  we echt een lentegevoel,  daarom vullen we ook allemaal een potje met  zomerbolletjes.

 Dierenrecords (groep 5 en 6)
 Mensen, vooral sportmensen, proberen telkens hun grenzen wat hun  prestaties betreft te verleggen. Steeds sneller op  de  100 meter, steeds  verder springen, enz. Maar wat stelt het allemaal voor als we dit gaan  vergelijken met wat  dieren  kunnen presteren? We kijken daarom naar de  kunsten van dieren en proberen die na te doen: klimmen als een  gekko,  tillen als een mestkever, springen als een vlo, bijten als een krokodil, enz.

 Voortplanting (groep 7 en 8)
 Het is toch wel heel belangrijk dat je weet hoe dat nou zit met die  voortplanting. Schijnt toch wel erg belangrijk te  zijn. Daarom nemen we dat  tijdens deze themales eens nauwkeurig onder de loep. Eerst kijken we naar  bomen,  planten en bloemen, dan naar dieren en tenslotte naar mensen. Bij  de flora-onderzoekjes kijken de leerlingen vooral  naar de zaadverspreiding  van verschillende soorten, bij de fauna gaan we gedragingen van dieren op  de  kinderboerderij (b.v. de pauw) bestuderen. N.a.v. vooraf op school  geformuleerde vragen komen we uiteindelijk alles  te weten over de  voortplanting.

 Thema 8: ZOMER

 Zomerpicknick (groep 1 t/m 4)
 Bij deze lessen krijg je een echt zomergevoel. De kinderen  worden echte levensgenieters. Spelen en leren wisselen  elkaar  af. In De Woeste Weide worden de tentjes opgezet  en zijn er tijdens deze les verschillende activiteiten: een  (beren)speurtocht door het park, een parachutespel,  poffertjes eten, enz. Veel groepen combineren deze les   met een langer bezoek aan de Woeste Weide.

 Levend Ganzenbord (groep 5 en 6)
 Een echt ren-je-rot-spel! Nadat er in het leslokaal is verteld over  ganzen (verhaal, achtergrondinformatie en filmpje) gaan  de  leerlingen  in de Woeste Weide en op de kinderboerderij het spel  spelen. Ze werken in groepjes. Bij de centrale tafel  gooien ze met  een grote  dobbelsteen het nummer van hun eerste opdracht.  Daarna zijn er natuurlijk punten te  verdienen... In het terrein  staan 63 opdrachten  die allemaal met ganzen en of andere  natuuronderwerpen te maken  hebben. Alles komt langs:  creativiteit, kennis en vaardigheden.

 Slootje prutten (groep 5 en 6)
 Natuur leeft ook in en op het water. Wij gaan dat tijdens deze les  ontdekken, maar daarvoor heb je eerst het juiste  gereedschap nodig:  een schepnet. In tweetallen worden die eerst deskundig in elkaar  gezet. Daarna gaan we naar een  veelbelovende sloot bij de  volkstuintjes. Daar worden allerlei vangsten voorzichtig in een  emmertje gedaan en al  oppervlakkig bekeken. Terug in het leslokaal  komt het serieuzere werk: determineren. Met de microscopen zien de  diertjes 

 Excursie/GPStocht Biesbosch (groep 7 en 8)
 Deze les begint bij het Biesboschcentrum. Vandaaruit zijn legio mogelijkheden:  een beverpadspeurtocht, een bezoek   aan het bezoekerscentrum, maar ook een heuse gps-tocht. Met het global-position-system-apparaat in de hand gaan   groepjes kinderen op zoek naar waypoints. Bij elke waypoint wordt een vraag gesteld die de kinderen moeten   beantwoorden. De les kan gevolgd worden door een middag speelplezier aan de stranden van de  Biesbosch.

 Bijen en andere insecten (groep 5 en 6)
 Tijdens deze les wordt er dieper ingegaan op het nut   van bijen en andere insecten. Hoe leven bijen? Wat is   een imker? En hoe ziet het tleven van de honingbij   eruit? Uiteraard is er gelegenheid om een kijkje te   nemen in een bijenkast. Dit onder begeleiding van   een imker.